חנוכה כחג מחבר
חנוכה הוא זמן שבו אפשר לחבר בין אנשים.
האור החמים של הנרות, ריח הסופגניות והאווירה הביתית יכולים לפתוח לבבות ולקשר בין אנשים שמעולם לא התחברו לפני כן. מכל מקום, עדיף לחבר דווקא אנשים שיש ביניהם קשר מוקדם, כגון אנשים הנמצאים באותו חוג במתנ"ס, לומדים באותו בי"ס או גרים באותו בניין. זה קל יותר, טבעי יותר וגם עשוי לתת פירות גם לטווחי הזמן הארוכים. אכן, ניתן גם לשדך באופן אקראי בין משפחות מעוניינות הנרשמות במזכירות המתנ"ס. אפשרות אחרת: לשדך כיתה עם כיתה בביה"ס, חוג עם חוג במתנ"ס או אפילו לשדך שידוכים באותה כיתה עצמה לטובת גיבוש. אפשרות נוספת: שידוכים בתוך תנועת נוער, בין תנועות ובין נוער דתי ונוער חילוני.
איך משתמשים בחנוכה כדי לחבר בין אנשים? – ישנן כמה אפשרויות, כפי שנראה עתה.
א. בית מדליק / נר מחבר
ניתן לקיים בבתים פרטיים בשכונה סדנאות יצירה, לימוד, שירה וכדומה הקשורות לחנוכה – שמועברות על ידי בעלי הבית או מרצה חיצוני. כך פותחים בתים בשכונה להיכרות של שכנים אחד עם השני ומסלקים את הניכור שעלול להיות ביניהם. ניתן גם לערוך בבתים פעילות מטעם המתנ"ס, למשל: אירוע הכולל הדלקת נרות, שירה, כיבוד ולימוד, כאשר המתנ"ס מפרסם את הבתים המארחים בכל סוגי המדיה הרלוונטיים ומזמין את התושבים להתארח. שבוע לפני האירוע כבר תולים על הבתים המשתתפים בפרויקט שלטים עם הכיתוב "הבית שלי מדליק" ופרטים על האירוע. הבית פתוח לכל מי שמעוניין והכניסה חופשית.
כדאי גם לחשוב על אירועי "אור בבית" – הדלקת נרות עם אנשים בודדים. כאן כדאי להיעזר בגורמי הרווחה או באגף לאזרחים ותיקים, אם יש. להם יש מידע על אנשים כאלו וניתן לשלב את ידיים לטובתם.
ב. נר מחבר לבניינים שלמים
ניתן להפעיל את הפרויקט במקביל במספר בניינים בשכונה, כאשר בכל בניין צריך להיות דייר הקובע ומפרסם ערב הדלקה המשותף לכל דיירי הבניין ומתקיים במרחב ציבורי כמו הלובי או הגינה המשותפת. חשוב להתאמץ ולקיים אירועים כאלו שכן במקרים רבים זו היא הפעם הראשונה שאנשים הגרים באותו בנין פוגשים אחד את השני ועושים משהו ביחד.
פרסום: תלו מודעת "הבניין שלנו מדליק" בכניסה לבניין. כמובן עם לוגו המתנ"ס ובחסותו.
תוכן לאירוע: מוזיקה – עדיף על ידי דיירים שמנגנים ואם אין, אז באמצעות מחשב או טייפ; משחקים וכיבוד – ניתן לחשוב על משחקים לילדים ולהגיש כיבוד שהמתנ"ס מתקצב, נקנה במשותף או לבקש שכל אחד מהבניין יביא משהו משלו. כדאי לקבוע מראש מי ינחה את הערב ולדאוג שיהיו בו טקס הדלקת נרות חנוכה, שירה משותפת של שירי חנוכה וקטע לימוד קצר.
משך האירוע: 60-20 דקות.
שימוש בניו מדיה: ניתן גם לעודד את פרויקט הבניינים המדליקים בעזרת תחרות נושאת פרסים, תוך שימוש ברשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם כדי ליצור פרסום טבעי לאירוע, באופן הבא: כל בית או בניין שמקיים אירוע של "נר מחבר" (או "בית מאיר" וכולי) מעלה לפייסבוק או לאינסגרם צילום מוגדר מראש (למשל, צילום של כל המשתתפים יחד עם חנוכייה דולקת) ומתייג אותו בעזרת האשטג (#) מתאים (למשל: #Hanuca_2018, #Ner_Mechaber, או: #BaitMeir וכדומה). בין כל מי שהעלה תמונה מוגרל פרס. כמובן, גם את מעמד הענקת הפרס ניתן לפרסם בהמשך בעזרת הרשתות החברתיות כדי להשיג חשיפה נוספת לפרוייקט. על התחרות צריך להודיע מראש בעזרת מודעה שתופץ בין תושבי השכונה מראש.
אחרי האירועים הפרטיים ניתן לקבוע אירוע מרכזי משותף, כדלהלן.
ג. אירוע מרכזי
באותו ערב שבו נערך פרויקט "נר מחבר" ניתן לקיים גם אירוע מרכזי שיחבר בין כל משתתפי הפרויקט ובין עצמם. יש בכך כדי להעצים את האירועים הפרטיים ולמנף אותם. ישנן מספר אפשרויות לאירוע המרכזי:
1. הצגה או מופע:
מאיר אטדגי – להטוטן למשפחה במיוחד לילדים. 050-5344807 (עד 1500 ש"ח).
ניצן הס – להטוטן +הצגה. 050-4313213.
עופר גורן – פנטומימאי.
ליאת שטרן – סיפור מרגש לנשים – אישה שהתעוורה בגיל 18 ומספרת על ההתמודדות שלה עם העיוורון. 054-6862191.
אביחי שלי – חתן התנ"ך העיוור שמספר את סיפורו.
חן צ' מבליסטה וזיו איתן – מופע כלי הקשה (יקר. 5000-6000 ש"ח).
מדרשת מעלה חבר – יש להם קטלוג של מופעים רבים (הם גובים דמי תיווך).
2. רעיונות נוספים לפעילות מרכזית:
כד קטן – הרצאה או שיחה מה שנותן כוח להתמודדות עם האפלה ועם מצוקות וזמנים קשים. ניתן, למשל, לקבוע מפגש עם אסיר ציון המספר על מה שנתן לו כוח להתמודד עם עיכוב העלייה או השהות בכלא הסובייטי או כל סיפור גבורה אחר.
אורות מאופל – שיחה עם אדם עיוור על התמודדות ואמונה.
סיור חנוכיות – בשכונה או מקום אחר, כולל הדרכה על מנהגים, משמעויות וזרמים ביהדות. ניתן לערוך סיור בנחלאות, מאה שערים, בני ברק וכדומה או אפילו בשכונה עצמה. אם הסיור נערך קרוב לבית, כדאי להיפגש עם אנשים מעניינים בני השכונה. ניתן לארגן סיור של כיתת בי"ס והורי התלמידים בשכונה: אפשר לספור חנוכיות וללמוד על ראייה חומרית מול רוחנית.
ד. דוגמאות לפעילויות נוספות
הדלקת נרות במתנ"ס – חשוב מאוד. גם לצוות מגיע קצת אור... כדאי מאוד להוסיף להדלקה קטע לימוד או תוכן, אפילו קצר, בנושאים רלוונטיים כמו: גבורה יהודית בעבר ובהווה, תרבות יהודית מול תרבות יוונית וכדומה. דפי לימוד ניתן למצוא כאן (הפנייה לרשימה בבלוג עם דפי הלימוד).
הדלקה עם חיילים – בפ"ת ארגנו מטעם המתנ"ס הדלקת נרות וחלוקת סופגניות עם חיילים בתחנת הרכבת.
הפנינג חנוכה – במתנ"ס בקעה הפכו את ההפנינג המסורתי לאירוע שמבוסס כולו על סיפור חנוכה: חילקו את הסיפור לכמה תחנות (הגזרות, המרד, חנוכת המקדש וכולי), כשבכל תחנה הייתה פעילות חווייתית שהותאמה לשלב זה בסיפור ההיסטורי; שחקני רחוב הציגו את האירועים לפני שהילדים עברו לביצוע הפעילות. פעילות הסיום של ההפנינג הייתה הכנת כריכה לספרון המתאר את סיפור חנוכה בהתאם לשלבים שהילדים עברו. כל משתתף יצא מהאירוע עם חוויות רבות ועם סופגנייה וספרון שיזכיר לו את מהלך העניינים שהביא לנס חנוכה ואת הכיף שהוא חווה. בסוף ההפנינג הייתה גם הצגה מתאימה להורים וילדים.
חנוכה-נר מחבר ועוד

